Besht tarinoita 7

08.01.2021

Otteita kirjasta The Light and Fire of the Baal Shem Tov, koonnut Yitzhak Buxbaum.



Viallinen mezuza

Kerran Baal Shem Tov oli vierailulla Nemirovissa eräässä talossa. Hän aikoi siirtyä huoneesta toiseen, mutta avasikin vahingossa kellarin oven. Huomattuaan virheensä, hän kehotti talon väkeä tarkastamaan ovatko talon mezuzat kosher (mezuza: Tooran ohjeistamat sanakotelot ovien pielissä, joilla myös suojaavaa vaikutusta). Joku ihmetteli, pitääkö harhautumiselle aina löytää syy? Entä jos se oli vain sattumaa? "En usko sattumiin" Besht totesi. "Tulee uskoa että kaikki tapahtuu jumallisesta säätämyksestä, ei pidä laskea mitään sattumaksi tai vahingoksi."



Amuletti

Baal Shem Tovilla oli tapana antaa joillekin amuletteja parantumista tai muuta tarkoitusta varten. Amuletti oli kaulassa kannettava kotelo jonka sisällä oli jokin teksti. Häntä arvostelevat uskonnolliset saivat kerran käsiinsä tällaisen amuletin ja avasivat sen uteliaana näkemään minkä nimen avulla hän paransi. Olisiko se jonkin suuren enkelin nimi, vai joku Herran salatuista nimistä. He löysivät kuitenkin amuletin sisältä Baal Shem Tovin oman nimen; Rabbi Israel Ben Rabbi Eliezer.



Alkoholia pöydässä

Beshtin opettaessa Tooraa hänen kasvonsa usein punoittivat vahvasta d`vekut tilasta johtuen. Hän oli juovuksissa, mutta ei viinistä. Hän piti kuitenkin vajaata lasia alkoholia edessään pöydällä, niin että paikalle sattuva vieras voisi pitää kasvojen punoitusta alkoholista johtuvana. Kun hänen oppilaansa ihmettelivät tätä, Besht selitti: "On kirjoitettu: kuulkoon joka kuulee, ja olkoon kuulematta, joka ei kuule. Ihan niin kuin on käsky huolehtia että kuuleva saa kuulla, on myös käsky huolehtia, että joka ei halua kuulla, hän ei kuule. Jos tänne tulevan on tarkoitus liittyä minuun, hän ajattelee että kasvoni punoittavat Tooran puhumisesta. Mutta jos tulija on tänne kuulumaton, hän ajattelee sen johtuvan alkoholista."



Täydellinen yhteys

Kerran Baal Shem Tov matkusti maaseudulla hasidiensa kanssa. Myöhään iltapäivällä he pysähtyivät majataloon rukoilemaan. Besht ja minian (vähintään kymmenen rukoilijan joukko) alkoivat rukoilla äänekkäästi ja palavasti. Hiljaisella maaseudulla heidän vilpitön huutonsa ja anomisensa kuului kauas. Kun lähistöllä asuvat pakana maanviljelijät kuulivat metelin ja huudot, he olettivat että tuli on irti. Noihin aikoihin tulipalo saattoi pyyhkäistä tunneissa matalaksi koko puisen kylän. Niinpä maanviljelijät ryntäsivät vesiastioineen auttamaan. He hämmästyivät nähdessään ettei majatalossa ollutkaan tuhoavaa tulta, vaan tuli joka yhdistää ihmiset, roihuten rakkautta ja iloa. Se oli rukouksen tulta. Ja jos joku rukoilee tosissaan, koko sydämellään ja sielullaan, kuulija tempautuu mukaan, olipa hän kuka tahansa.

Kun kyläläiset kuulivat hasidien rukoilevan kaikella voimallaan maailman Herraa, he pudottivat vesiämpärinsä ja alkoivat myös huutaa Jumalaa, hartaammin kuin koskaan ennen. Heidän venäjänkielinen huutonsa sekoittui hasidien hepreankielisiin huutoihin. Äänten sekoitus nousi ylös taivaaseen, kunnian valtaistuimen eteen.

Iltapäivärukouksen jälkeen hasidit alkoivat laulaa ja tanssia. Maanviljelijät liittyivät mukaan. Kaikilla oli täydellinen yhteys, ilmapiiri oli täynnä rakkautta ja riemua. Besht ihasteli näkyä, kun hänen hasidinsa tanssivat käsikynkkää maatyöläisten kanssa.

Yön pimetessä Besht ja minian rukoilivat iltarukouksen yhdessä pakanaystäviensä kanssa. Sitten maanviljelijät tarjosivat majatalossa kunnon aterian uusille juutalaisille ystävilleen. He kaikki söivät ja joivat yhdessä.

Myöhemmin, kun juutalaisten oli aika lähteä, maanviljelijät suutelivat ja halasivat Beshtiä ja hänen oppilaitaan, ja saattoivat heidät vaunuilleen. Hasidien noustessa vaunuihin kaikki itkivät. Besht kuiskasi: "Ribono shel olam, maailman Herra, tällaista on kun Messias tulee. Tuo Hänet pian!"



Shira Choir Singing New "Zusha Songs" with Avrum Mordche Schwartz 


Osa kahdeksan


Yaakov Cohenin pitkä opetussarja Baal Shem Tovista