Besht tarinoita 3

08.01.2021

Otteita kirjasta The Light and Fire of the Baal Shem Tov, koonnut Yitzhak Buxbaum. Erittäin vapaasti käännettyjä, monet myös lyhennettyjä.



Pelastamaan - ei tuhoamaan

Baal Shem Tovin oppilaaksi kääntynyttä rabbi Yaakov Yosefia vainottiin ankarasti uuden tiensä johdosta. Hänet jopa ajettiin pois kaupungistaan sapatin aattona. Hän joutui menemään läheiseen kylään sapatin ajaksi. Baal Shem Tov matkusteli seudulla ja nähdessään tapahtuneen pyhän henkensä avulla, hän lähti oppilaineen Yaakov Yosefin luo, tietäen tämän olevan hyvin järkyttynyt.

Eräs Beshtin oppilaista, saarnaaja Aryeh Leib lohdutti vainottua: "Älä murehdi, sillä kuulin taivaallisen julistuksen, että se ja se vihollisesi tullaan murhaamaan, ja toinen kuolee tiellä, ja koko kaupunki tuhoutuu tulipalossa." Tämän kuullessaan Baal Shem Tov huusi; "Sinä hullu! Kuuletko sinäkin taivaallisia julistuksia?"

Myöhemmin Besht selitti rabbi Yaakov Yosefille: "Ajattelitko saarnaaja Aryeh Leibin valehdelleen kuulleensa taivaallisen julistuksen? Hän kuuli sen kyllä. Olin vihainen siksi että hän sanoi sen ääneen. Jos hän ei olisi sanonut sitä, olisin voinut kokonaan kumota kaupunkia vastaan tehdyn säädöksen. Mutta nyt voin vain viivyttää sitä, niin että tuli tuhoaa vain osan kaupunkia, ja myöhemmin toinen tulipalo toisen osan. Ja noiden tuomittujen rangaistus vain siirtyy myöhemmäksi." Besht selitti että huolimatta vihastaan kaupungin ihmisiä kohtaan Yaakov Yosefin tulisi jatkuvasti rukoilla kaupungin puolesta, pelastaakseen sen vahingolta. "Israelissa johtajana olevan ei tule nostaa syytöksiä juutalaisia vastaan, vaan kumota niitä. Hänen tulee pelastaa, ei tuhota."



Laineet

Baal Shem Tov istui oppilaidensa kanssa ja kertoi: "Näin tänään erään tekevän vakavaa syntiä, ja tunnen olevani osittain vastuussa. Pyhä ihminen on on osallisena kaikkien ihmisten syntiin. Jos pyhä ihminen tekee vaikka vain vähäisen synnin, joku muu tekee saman tyyppisen synnin pahempana. Jos suutut, joku jolla on vähemmän itsehillintää lyö toista. Se on yksi näkemys rabbien opetukseen: "Kaikki israelilaiset ovat vastuussa toinen toisistaan". Välttäkää siis vihaa tai joudutte vastuuseen toisten tekemistä, paljon pahemmista asioista.



Vihan saastainen henki

Baal Shem Tov meni vierailulle läheisen oppilaansa Rabbi Baruchin luo. Hänen tullessaan sisään Rabbi Baruch oli juuri vihaisesti ojentamassa palvelijoitaan. Kun hänelle kerrottiin että Besht oli tullut, hän keskeytti ja meni tervehtimään tätä. Besht katsoi häntä tarkasti ja sanoi: "Ellein tuntisi sinua hyvin, ja tietäisi että asut täällä, en olisi tunnistanut sinua, sillä raivosi takia saastainen verenvuodatuksen henki oli pukenut sinut yltä päältä. Tästedes päätän etten enää ikinä suutu, en edes palvelijalleni, pakana Alexeille".

Rabbi Baruchin viha oli rumentanut hänet hengellisesti. Kun Besht näki jonkun muun alhaisen käytöksen seurauksineen, hän sovelsi sen opiksi itselleen.



Tzaddikin viha

Baal Shem Tovin oppilaat kysyivät: "Opettaja, sanot ettei pidä suuttua, kuitenkin sinä itse toisinaan suutut jollekin väärintekijälle".

Hän vastasi: "Pyhä ihminen (tzaddik) käyttää joskus pahojen ominaisuuksia, mutta hän tekee sen taivaan tähden. Hän voi näyttää vihaiselta ulkoisesti, nuhdellessaan jotakuta, mutta sisäisesti hän on iloinen ja naurava. Hän ei ole edes ärtynyt. Lääkäri voi diagnosoida potilaan tilan tarkasti ja määrätä vahvaa lääkettä, joka voisi olla tappavan myrkyllistä. Hän tietää että kyseinen potilas tarvitsee juuri tätä lääkettä, juuri tämän tietyn annoksen. Vähemmän osaava lääkäri ei saa käyttää näitä voimakkaita lääkkeitä, ettei tekisi virhettä annostelussa ja tappaisi jotakuta, Herra paratkoon. Minä voin käyttää suuttumusta ja nuhdella, ja jopa nöyryyttää jotakuta tarvittaessa, koska kiitos Jumalan, minä tiedän mitä teen. Kaikki eivät voi niin tehdä.



Oikolukija ja hänen vaimonsa

Baal Shem Tov oli vierailulla Chemelnickissä. Siellä asui eräs oikolukija (?) jonka vaimo oli sairaana. Oikolukija tuli Beshtin majapaikkaan pyytämään että tämä parantaisi hänen vaimonsa. Besht kieltäytyi ja vieläpä suuttui miehelle ja puhui hänelle töykeästi. Rabbi jonka vieraana Besht oli, hämmentyi tästä ja myöhemmin kysyikin Beshtiltä miksei tämä parantanut oikolukijan vaimoa.

"En halunnut parantaa häntä, koska hän on tzaddeket (pyhä, vanhurskas nainen) ja hänen sairautensa suojelee koko kaupunkia roistoilta jotka ovat piilossa läheisessä metsässä, aikeenaan ryöstää kylä ja murhata kaikki. Sotilaat on jo lähetetty hoitelemaan heidät, he ehtivät tänne kolmessa päivässä. Heti kun rosvot on vangittu ja viety pois, vaimo paranee täysin."

Rabbi jatkoi kysymällä: "Entä miksi olit vihainen oikolukijalle?" "Näin tuomioiden riippuvan hänen yllään, ja suuttumukseni hajoitti ne." Besht vastasi.

Baal Shem Tov eli paljon normaalia korkeammalla tasolla, eikä hänen toimiaan ollut aina helppo ymmärtää. Perinne kertoo, että joskus ihminen on taivaallisten tuomioiden (syytösten) alla, kuin onnettomuutta tuovan pilven alla. Beshtin kaltainen suuri tzaddik kykenee näkemään tilanteen, ja voi hajottaa pilven toimimalla karkeasti, vaikka huutamalla henkilölle.

Toora sanoo ettei ole ketään täysin puhdasta, joka ei koskaan tekisi syntiä. Mutta milloinkaan ei tulisi tuomita Beshtin kaltaista suurta tzaddikia liian hätäisesti.



Ylpeyden pakeneminen

Baal Shem Tov oli matkalla Brodyn kaupunkiin. Yöllä majapaikassa hän heräsi niin pelästyneenä, että hänen polvensa löivät loukkua ja hän tärisi kauttaaltaan. Rabbi Tzvi heräsi vapinan ääneen ja ihmetteli mikä oli hätänä. Baal Shem Tov kertoi että hänen opettajansa, siilolainen Ahia oli käynyt unessa varoittamassa, että Baal Shem Tovia tultaisiin Brodyssa kunnioittamaan niin paljon, että hän olisi vaarassa langeta ylpeyteen. Hänen täytyisi valmistautua koitokseen etukäteen, tai hän menettäisi kaikki hengelliset tasot jotka oli saavuttanut siihen mennessä. Hän säikähti niin että alkoi vapista.

Kun Besht saapui seuraavana päivänä Brodyyn, kaupungin tärkeimmät henkilöt toivottivat hänet tervetulleeksi, parhaissa vaatteissaan ja suurella kunnialla. Mutta Besht alkoi puuhailla hevostensa kanssa, hellien ja taputellen niitä. Tällä hän sai itseään alennettua ihmisten silmissä, käyttäytyen kuin tavallinen vaunukuski. Kuinka syvää olikaan hänen synnin pelkonsa. Se sai hänet vapisemaan ja menemään näin pitkälle välttääkseen lankeamista ylpeyteen.



Kun saat kunniaa, tutki itseäsi

Baal Shem Tov opetti: "Kun joku saa arvostusta maan päällä, hänen toimensa tutkitaan välittömästi taivaassa, onko hän kyseisen kunnian arvoinen. Näyttää siis että osoittamalla kunniaa jollekin, tehdäänkin hänelle karhunpalvelus. Mutta kun viisas ja jumalaapelkäävää saa kunniaa, hän alkaa heti tehdä parannusta ja tutkia tarkasti tekojaan. Silloin ne jotka kunnioittavat, ovat hänelle avuksi, tuoden häntä parannukseen. Tulisi aina rukoilla mielen tyyneyttä, niin että kehu tai syytös eivät kumpikaan vaikuta."

Besht näki kaikki tapahtumat jumalallisina viesteinä, kuin vihjeinä taivaasta. Kun hän sai arvostusta, hän tiesi että hänen tekonsa olivat sillä hetkellä taivaallisen syynin alaisena, joten viesti oli että hänen tuli tutkia niitä itsekin. Hän siis käytti kunniaa kimmokkeena parannukselle, saavuttaakseen vielä korkeampia tasoja Jumalan palvelemisessa.

Oma kommentti: Jobin tarina on esimerkki siitä miten ihmisen saama huomio, kiitos, kehu, siunaus tai menestys vetää hänen asiansa taivaalliseen oikeuteen, suurennuslasin alle.

Jos odotettua rukousvastausta / siunausta / läpimurtoa ei tunnu tulevan, voisiko eräs syy olla ettei ihminen kestäisi lahjan kylkiäisenä tulevaa extravalaisua?


Osa neljä