Besht tarinoita 2

08.01.2021

Otteita kirjasta The Light and Fire of the Baal Shem Tov, koonnut Yitzhak Buxbaum. Erittäin vapaasti käännettyjä, monet myös lyhennettyjä.



Tuomitse suotuisasti

Baal Shem Tov opetti: Älä tuomitse toisia, sillä sinussa on sama vika itsessäsi. Opi tuomitsemaan suotuisasti, sillä "rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" on suuri Tooran periaate, ja kaiken täydellisyyden perusta. Kuinka voit rakastaa toista jos tuomitset häntä? Joten siis, kun näet jonkun toimivan väärin, tai kun kuulet puhuttavan jonkun vioista, voit olla varma että sinussa itsessäsi on ainakin hiven tuota samaa syntiä. Ja Jumala haluaa sinun tekevän parannuksen, koska on sinun velvollisuutesi korjata mikä on vialla itsessäsi.

Esimerkiksi jos näet jonkun häpäisevän sapattia, tutki tekojasi, ja löydät varmasti jotain samantyyppistä. Olin kerran ahdistunut kun näin jonkun häpäisevän sapattia ja jopa masennuin siitä. Kysyin itseltäni mitä olin tehnyt, että taivas laittoi minut näkemään tämän pyhän sapatin häpäisyn. Tutkin tekojani ja muistin että vuosia aiemmin olin kerran jäänyt vaiti kun ihmiset mustamaalasivat suurta Tooraoppinutta. Pysymällä vaiti olin tullut osalliseksi tuon oppineen pyhyyden häpäisyyn. Rabbien mukaan, Tooraoppinut on sapatin kanssa samalla hengellisellä tasolla. Minun kaltaiselleni, tämä synti vastasi tuon toisen henkilön sapatin häpäisyä. Jumala halusi minun näkevän tuon toisen, että peilaisin omat tieni, muistaisin ja katuisin tekemääni häpäisyä.

Kaikki mitä ihminen kokee on jumalallisen sallimuksen tarkoittamaa, että hän tekisi parannusta ja ylenisi hengellisesti. Jos Jumala sallii sinun nähdä tai kuulla toisen synnin, se on merkki katua omaa, samanlaista syntiä. Eli jos kuulet jotain törkeää, mieti milloin itse toimit hävyttömästi. Jos kuulet jotain skeptistä tai ateistista puhetta, se on merkki vahvistaa uskoasi ja luottamustasi Jumalaan.

Joka toimii näin, ei varmasti tuomitse toisia armottomasti, koska hän tietää ettei ole parempi kuin tuo toinen. Hän on kiitollinen että Jumala muistuttaa häntä kauan sitten unohtuneista synneistä, joita voi nyt katua ja näin puhdistaa itsensä.

Totuus on ettei mitään tässä maailmassa tapahdu sattumalta. Kaikki mitä tapahtuu silmiesi edessä, on lähetetty sinun nähtäväksesi. Kaikki mikä tavoittaa korvasi, on lähetetty kuultavaksesi. Minä kerron teille; joka on täysin puhdas, ei kykenisi näkemään pahaa toisessa, tai kuulemaan hänestä pahaa. Jos peiliin katsova on puhdas, ei peilikuva voi olla epäpuhdas. Jos näet epäpuhtautta, se on vain omaa epäpuhtauttasi.

Kun näet jonkun toimivan alhaisella tavalla, tai tekevän vakavaa syntiä, yritä löytää hänen käytökselleen selitys, veruke. Selitä itsellesi että hän teki mitä teki luonteensa särmikkyyden takia, tai ehkä hänen paha taipumuksensa polttaa hänen sisällään, ylittäen hänen kestokykynsä. Tai ehkä hän ei tiennyt kuinka vakavasta synnistä oli kysymys.

Totuttaudu tuomitsemaan suotuisasti ne jotka ajavat omaa etuaan, ja tyydyttävät omia halujaan. Sinussa on jotain samanlaista, ja itsellesi kyllä löydät selityksiä ja verukkeita. Opettele samoin löytämään verukkeita ja oikeutusta jokaiselle juutalaiselle, koska he kaikki ovat pyhiä ja puhtaita, ja ansaitsevat kaiken siunauksen. Kuten sinulla on monta puolustusta itsellesi ja käytöksellesi, olkoon myös muille. Tätä tarkoittaa rakastaa lähimmäistä kuten itseä. Jokainen rakastaa itseään, eikä salli kenenkään kritisoida, vaikka tietäisi olevansa täynnä syntiä kuin granaattiomena siemeniä. Kun tuomitset toiset suosiollisesti ja armollisesti, taivas myös tuomitsee sinut samalla tavalla.

Myöhemmin Besht lisäsi: Jos haluat olla täydellinen, opi myöntämään omat syntisi, ilman että oikeutat niitä, ja puolustele vain muiden syntejä.



Varastetut valjaat (taivaallinen tuomioistuin)

Baal Shem Tov oli kerran pyytänyt valjastamaan hevoset valmiiksi talon eteen, sillä hän aikoi lähteä matkaan illalla, uuden kuun siunauksen jälkeen. Hän käveli oppilaineen katua synagogalle päin. "Älkää katsoko taakse" hän sanoi, "joku varastaa juuri valjaat hevoselta. Hän varastaa ne kattaakseen sapattikulunsa."

Kun he palasivat synagogalta uuden kuun siunaamisen jälkeen, Beshtin palvelija huomasi juuri valjaiden kadonneen ja alkoi huutaa "Kuka varasti valjaat!" Mutta Besht hyssytteli häntä, "Älä huuda. Varas panttasi ne eräälle henkilölle. Tässä on rahaa oikea summa, mene lunastamaan ne. Älä julkista asiaa."

Pyhä Baal Shem Tov tuomitsi varkaan suosiollisesti, sillä tämä oli varastanut sapattikuluihinsa. Seuraavana päivänä Besht opetti suosiollisesta tuomitsemisesta. "Kerran sieluni nousi ylös ja tapasin enkeli Mikaelin, suuren Israelin puolestapuhujan. Hän puolusti juutalaisia, väittäen että kaikki heidän paheensa raha-asioissa, kuten huijaaminen, olivat oikeastaan hyveitä, sillä he tekivät kaiken voidakseen palvella Jumalaa. He tarvitsivat rahaa lastensa häiden järjestämiseen, antaakseen almuja, jne. Mikaelilta opin kuinka puolustetaan juutalaisia taivaallisessa oikeudessa."

"Eilen Medzibuzissa näin varkaan vievän jotain minulta. En yrittänyt estää häntä, vaan totesin itselleni että hän varastaa sapattikuluihinsa. Voi kuulostaa kaukaa haetulta, että varas varastaisi niin sanotusti sapatin kunniaksi. Mutta miksi Jumala, joka loi kaiken tarkoituksenmukaiseksi, antoi meille kyvyn epäloogiseen ajatteluun? Vastaus on; siksi että voisimme oikeuttaa toisten virheitä. Useimmat meistä venytämme logiikkaa oikeuttaaksemme omaa käytöstämme, mutta itse asiassa tulisi olla järjetön vain oikeuttakseen toisten tekoja.

Älä koskaan puhu pahaa yhdestäkään juutalaisesta. Kun saatana syyttää heitä, se kutsuu sinua todistajakseen. Kun saatana syyttää juutalaista kirkkauden valtaistuimen edessä, hänen syytöstään ei oteta todesta, sillä Toora sanoo: "Kahden todistajan nojalla asiat ratkaistakoon". Siksi saatana etsii kumppania herjaamaan henkilöä. Jos sinun on pakko mainita joku tietty henkilö, kun tuomitset jotain pahaa ominaisuutta, sano selkeästi ettet puhu henkilöstä itsestään, vaan vain tietystä pahasta piirteestä."

Oma kommentti: Besht opetti paljon taivaallisesta oikeudesta. Se on eri asia kuin "viimeinen tuomio". Kun teemme maan päällä tyhmyyksiä, syyttävät voimat tallentavat kaiken tulevaa käyttöä varten. Kaikkea sanomaamme ja tekemäämme voidaan käyttää (ja käytetään) meitä vastaan. Jumala ei "voi" siunata ihmistä jonka mapissa on raskaita syytöksiä. Oikeudessa nimittäin kuullaan niin syyttäjiä kuin puolustajiakin. Jos syytökset ovat raskaita, eikä puolustus pysty niitä kumoamaan, kirjoitetaan taivaallinen säädös, eli tuomio. Se voi olla sairaus, köyhyys, onnettomuus, ym. Säädöstä ei kuitenkaan toimeenpanna aina heti.

Syyttävät voimat, eli saatanan joukot eivät ole Jumalan vihollisia, kuten kristinuskossa. Ne ovat tarpeellisia oikeuden palvelijoita, ihmisen omaksi parhaaksi. 

Taivaallinen oikeus heijastuu maan päälle ja päinvastoin. Jokainen joka (maan päällä) sanoo sanankin toista ihmistä vastaan, vaikka kuinka aiheestakin, antautuu syyttäjän todistajaksi oikeuteen. Samoin, joka puhuu hyvää kenestä tahansa, osallistuu hänen asiansa käsittelyyn puolustajan todistajana. 

Baal Shem Tov oli suuri puolustaja. Hän kuuli hengessään taivaalliset säädökset, joita syntien takia säädettiin juutalaisia vastaan. Hän nousi ylös oikeussaliin ja taisteli, toi esiin lieventäviä asianhaaroja, vetosi oikeuteen, neuvotteli, anoi, puhui hyvää syytetyistä. Näin Jumalan lapsen kuuluu tehdä. Vaikka emme tietoisesti nouse ylös oikeussaliin, voi jokainen arkinen sanamme olla ratkaiseva todistajanlausunto. Ja miten itse muita puolustamme tai syytämme, sillä mitalla oikeus meitäkin kohtelee.


Osa kolme