Kristillinen antisemitismi
Kolmannes maailman väestöstä on kristittyjä. Suurimmalle osalle heistä ei ole väliä perustuuko usko mihinkään. Kirkko kastaa ja hautaa, kahvi on hyvää ja se riittää. Mutta on myös sielukkaiden joukko joka haluaa ymmärtää mihin uskoo ja miksi. Heille on äärimmäisen tärkeää että UT on mitä se sanoo olevansa: Tanakhin jatkoa. Tämä luottamus on heidän uskonsa ja maailmankuvansa perusta.
Kun tämä joukko tutkii aidosti Tanakhia, he järkyttyvät. Kyse ei ole vain jostain yksittäisestä sanasta, vaan yhä uudestaan ja uudestaan tullaan samaan risteykseen. Uskoakseen edelleen Jeesukseen olisi tietoisesti päätettävä pitää juutalaisia valehtelijoina. Olisi valittava paha silmä Jumalan silmäterää kohtaan..
Kristityt kääntäjät poikkeavat juutalaisesta lukutavasta vain opilleen kriittisissä kohdissa. On selvää että niissä kohdissa kyse ei ole neutraalista käännöksestä, vaan vahvasti teologian ohjaamasta tulkinnasta. Esim "neitsyt" Jes.7, Jes.9:5, Dan.7, Dan.9 vuosiviikot voideltuun ym. Osittain on tapahtunut ihan häikäilemätön tekstin muutos, osin vain agressiivinen juutalaisen lukutavan jyrääminen.
Näiden kohtien villinrohkeat "käännökset" asettavat ylimielisen syytteen että juutalaiset ovat muutelleet tekstiä tahallaan. Muutenhan näissäkin kohdissa voitaisiin luottaa perinteiseen juutalaiseen lukutapaan. Johon kyllä muuten luotetaan.
Kun ymmärtää miten vähän UT yleensäkään löytää tukea Tanakhista, ymmärtää myös miten elintärkeitä nuo harvat näennäiset yhteydet kristinuskolle ovat. Ei siis mikään ihme että paine tehdä juutalaisista valehtelijoita on ollut valtaisa koko kirkon historian ajan. Kirkon kivijalka ei ole Jeesus eikä Tanakh, vaan antisemitismi. Kristillinen teologia ei kestäisi hetkeäkään ilman pahaa silmää juutalaisuutta kohtaan. Sillä jos "rabbiininen juutalaisuus" ei olisikaan valehteleva, umpimielinen, demoninen vihollisjoukko, kristinusko romahtaisi.
UT on kreikkalainen talmud. Tanakhia ei voi ymmärtää ilman selitysteosta. Voi valita Talmudin ja UT:n välillä. Juutalaisen tai kreikkalaisen.
UT antaa äärimmäisen ruman kuvan judaismista. Aloitetaanpa.
Luuk.11:50 että tältä sukukunnalta vaadittaisiin kaikkien profeettojen veri, mikä on vuodatettu maailman perustamisesta asti, hamasta Aabelin verestä Sakariaan vereen saakka..
Juutalaiset siis vastuussa kaikista profeettojen murhista, Aabelista alkaen. Näin kohta on tulkittu. Niin pahoja olivat fariseukset (ortodoksijuutalaiset) Jeesuksen aikana, ja sitä pahiksen roolia he kantavat edelleen.
Joh.8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti..
Näillä herttaisilla sanoilla Jeshua (tai evankeliumin kirjoittaja) sysäsi alulle opin, maailmankuvan, jolla on perusteltu kymmeniä miljoonia murhia. Älä sano etteivät he olleet "oikeita kristittyjä", he juurikin olivat, sillä he ottivat UT:n tosissaan.
Johanneksen evankeliumi ei ole juutalaisen kirjoittama. Termiä "juutalaiset" käytetään siinä rodullistavasti.
Rodullistaminen tarkoittaa stereotypioiden ja ennakkoluulojen päälleliimaamista etnisen taustan, uskonnon ym perusteella. Se on hallitsevan joukon vallankäyttöä. "Te olette tällaisia". Mitä kauempana judaismin todellisuudesta joku teologi on, sen enemmän hän katsoo siitä tietävänsä. Tähän sarjaan kuuluu esim legenda etteivät juutalaiset lue Jesaja 53, tai ettei anteeksiantoa ole ilman verenvuodatusta, ja paljon muuta hupaisaa.
Johannes viittaa jatkuvasti "juutalaisiin" yleistävästi, ryhmänä, mikä on outoa, sillä ketä muita paikalla edes oli kuin juutalaisia? Kirjoittaja on selkeästi ulkopuolinen ja katsoo tapahtumia kirkon värittyneillä laseilla.
Eräs antisemitismin erityispiirre on ajatus että juutalaiset pystyvät lähes mihin tahansa kieroudessaan. Niin keskiajalla kuin natsipropagandassa heidät on nähty erittäin älykkäinä kavaluudessa. Todisteista ja alibeista viis, jos syytettynä on juutalainen. Heillä on katsottu olevan demonisia kykyjä käytössään.
Esim ajatus että juutalaiset olisivat "totuuden salatakseen" kyenneet muokkaamaan Tanakhia, on salaliittoteoria. Viis siitä että pyhiä tekstejä oli ympäri maailmaa, laajalti Aasian, Euroopan ja Afrikan alueilla, lukuisten yhteisöjen hallussa. Jopa rikkailla pakanoilla oli kääröjä hallussaan (kuten egyptiläinen hoviherra). Jollain pimeyden taikakeinolla juutalaiset kuitenkin kykenivät kirjoittamaan ne kaikki samaan aikaan uusiksi paljastumatta.
Jos hetken miettii, niin nykyäänkin sellainen suoritus olisi mahdoton, saati siihen aikaan. Kuolleenmeren tekstilöydöt viimeistään todistivat juutalaisten puhtauden asiassa. Tanakhia ei ole peukaloitu.
Näistä tiedetyistä faktoista huolimatta kristinusko porskuttaa tukevasti tyhjän päällä. Kunhan ei katso alas, ei putoa, kuten piirretyissä jyrkänteen reunan yli juossut. Septuagintakortti pelastaa putoamasta, ja se kortti edellyttää juutalaisten valehtelua.
Heprealaiskirje on vihamielistä ja valheellista judaismin määrittelyä ulkoapäin, päälleliimattua kuvaa: "näin uhrijärjestelmä toimii". Tietämättömiin se uppoaa. Ja taas septuagintakortti pelastaa, kun lainataan Tanakhista kohtia joita siellä ei ole.
Taustaoletuksena on että juutalaiset TIETÄVÄT kristittyjen olevan oikeassa ja juuri SIKSI hävittivät todisteet. UT kylvää tämän demonisoivan ajatuksen, että fariseukset tiesivät Jeesuksen messiaaksi, mutta olivat NIIN pahoja, että silti vastustivat. Ylösnousemuksen kerrotaan tulleen johtajien tietoon haudan vartijoiden kautta. Mutta nämä läpeensä turmeltuneet juutalaiset maksoivat vartijat hiljaiseksi. Tässäkin klassinen stereotypia: Kyllä juutalaisilla rahaa on, he voivat tuosta vain lahjoa kenet tahansa! Hehän hallitsevat salaa koko maailmaa..
Paavalin mukaan evankeliumin torjuvat juutalaiset tappoivat profeetat ja Jeesuksen, vainoavat kristittyjä, ja ovat kaikkien ihmisten vihollisia. (1.Tess.2:15) Aikamoinen lausunto. Sama näkemys elää yhä. Evankeliumista kieltäytyvä intialainen on vain viattoman tietämätön, mutta saman tekevä juutalainen onkin kovasydäminen fariseus, Jumalan vihollinen.
Saatanan synagoga (Ilm.2:9), sydämeltä ja korvilta ympärileikkaamattomat niskurit (Ap.7:51). Isästä perkeleestä, syyllisiä jokaiseen murhaan Aabelista alkaen. Onko UT tosiaan neutraali ja vieläpä Israelin Jumalan inspiroima opus?
Millainen "ilosanoma" on pakko ottaa vastaan, rangaistuksen ja koston uhalla? Tulee mieleen Pohjois-Korea. Sielläkin sinulle kerrotaan mikä on ilosanoma, sinulta sitä ei kysytä.
Ollakseen kristitty on pidettävä juutalaisia valehtelijoina. Ei tietoisesti tietenkään. Mutta kun tämä ristiriita valkenee... Siitä tulee jossain vaiheessa tietoinen valinta. Yhä uudelleen tullaan samaan risteykseen, yhä uudelleen kaikki jää vain sen varaan että juutalaiset valehtelevat. Esim neitsyestä syntyminen nojaa yhteen ainoaan Tanakhin jakeeseen, joka nyt ei satu puhumaan neitsyestä mitään. Mutta jäähän vielä se oljenkorsi, että jospa juutalaiset muuttivat sanan, tai sen merkityksen. Kun joutuu yhä uudelleen turvautumaan tähän samaan oljenkorteen, alkaa pakosta miettiä haluaisiko uskolleen ehkä muutakin peruskalliota kuin antisemitismin.